מוצר נוסף בהצלחה
2020-12-30T17:57:08+02:00

 

דין עור אחד / דבק הוי חיבור אם לאו

ובו יובאו עיקרי הדברים

בגמרא מנחות לד: ת"ר יכול יכתבם על ד' עורות ויניחם בד' בתים בד' עורות תלמוד לומר לזכרון בין

עיניך זכרון אחד אמרתי לך ולא ב וג זכרונות הא כיצד כותבן על ד עורות ומניחן בד בתים בעור אחד

וכו'

ויש להסתפק בדברי הגמרא האם צריך שתפילין יהיה עשוי מעור אחד מחתיכה אחת או שנאמר שד' עורות

התפורים או מודבקים יחשבו כעור אחד )ספיקו של ספר התרומה(.

ובמשנה במסכת כלים פרק יח משנה ח משמע שאפשר לעשות בית מכמה עורות התפורים יחד )יעויין

שם בהרמבם וברש ובגרא(

והרמע בסי לח דחה ראיה זו דמסוגיין מוכח שמשנה זו לא נפסקה להלכה וככ עוד אחרונים והביאו

הסברים נוספים לפרש המשנה באופן שהתפילין עשויים מעור אחד ממש

דיון דומה לכך מצאנו לגבי הדבקת פרשיות של יד האם על ידי הדבקתן יחשב לעור אחד ושם בגמרא

ת"ר ואם כתבה בארבע עורות והניחה בבית אחד יצא וצריך לדבק ופרש"י )שם( דמיירי שמחברם

בתפירה או בדבק

מסוגיא זו למד האור זרוע להתיר עשיית הבתים משני עורות בתפירה או בדבק וכתבו האחרונים רבות

לפלפל בראיה זו האם יש ללמוד ממנה או לא ונראה דראיה זו דחויה היא

ראיות נוספות הובאו מסוגיא דזקן ממרא, ומסוגיא דשין של תפילין, ומסוגיא דגט שנתקרע, ומסוגיא

דסת שבלה, ומדין כתיבת מזוזה על שני עורות מודבקין , ואכמ"ל.

ונחלקו גדולי האחרונים האם דבק חשיב חיבור או לא, ולמאן דאמר דדבק הוי חיבור נחלקו האם יש

להעדיף תפירה על פני דבק או שעדיף דבק על תפירה

ולעניין הלכה הבתים הנעשים מכמה עורות בהדבקה או תפירה יש להכשירם, אמנם כל זאת בתנאי

שהייצור נעשה כפי הדין ויש לכך תנאים רבים

ובופעל לפי הנגלה לעינינו אפשר לומר שכמעט כל הבתים הפשוטים המיוצרים כיום בחזקת

פסולים ולכן אין למוכרם, ובמידה ובא לפנינו יש להשתדל שיחליפום לבתים מבהמה גסה שנעשו

כדין וכהלכה

וכל זה אך ורק לגבי הקציצה אך אין צריך לעשות את כל הבית מעור אחד וכך הוא לדעת רוב

הראשונים מלבד משמעות רשי והרמבם המצריכין לעשות את כל הבית כולל המעברתא והתיתורא

נכתב ע"י ישראל ב